"Zapamtite, ovaj rat je pobrisao i u prah samlio sve što je bilo
naše, pojedinačno i zajedničko, i ništa više neće biti onakvo kakvim
bijaše." (Antologija zla)
"O ratu treba govoriti historija.
To što je moja situacija uvezana s kolektivnim iskustvom, dio je neke
jave. Ali, moja slika je individualna. Nikoga ne predstavljam... Novinar treba govoriti istinu o životu, historičari trebaju govoriti istinu, političari također. A, pisac može maštati." (za Večernje novosti)
"Vječni se rat vodi između onih koji su na svijetu zato da iz njega
izvuku što veću korist i onih koji su tu zato da život na Zemlji učine
što ugodnijim za sve ljude."
"Nema dobrih i loših ratova. Jedina loša stvar u vezi s ratom je
poraz. Svi ratovi vođeni su iz takozvanih dobrih razloga obiju strana.
Ali samo je razlog pobjednika postajao historijski plemenit razlog. Ne
postavlja se pitanje ko je u pravu a ko ne, već ko ima bolje generale i
bolju vojsku." (Bludni sin)
"Nije nam cilj okončati jedan rat ili trideset ratova već iskorijeniti samu zamisao rata." (Mir je put)
"Ratovanje je postalo navika. Za njime posežemo kao što lančani
pušač poseže za cigaretom, obećava da će prestati, ali jednostavno ne
odustaje od te navike." (Ibid.)
"Ali je čvrsto uvjerenje pisca ove knjige da se u ratovima bore
najdivniji ljudi koji postoje, ili, ako hoćete, samo ljudi koji su sve
divniji ukoliko ih srećete bliže mjestu gdje se vode borbe. Ali ratove
stvaraju, izazivaju i počinju isključivo ekonomske suprotnosti, a vode
ih svinje koje nastoje da izvuku korist iz njih." (Zbogom oružje - predgovor)
"Gledao sam po kršćanskom svijetu, a također i protiv barbarskih
naroda sramotnu samovolju u ratovanju: iz neznanih ili ništavnih uzroka
pribjegavalo se oružju, koje, kad se jednom već uzelo u ruke, nije
poštovalo nikako ni božje ni ljudsko pravo, kao da se jednom zapoviješću dopustila mahnitost za sve zločine." (O zakonima rata i mira)
"Ako pratite razultat kod kuće, do sada rat u Iraku je stvorio jednu
policijsku državu u toj zemlji i socijalizam u Španiji. Dakle još nema
demokratije, ali se zaista približavamo tome."
Woland: "Ali ovo je rat! Ovo je vrijeme ubijanja. Svakih
pedeset godina u ovoj zemlji se gnijezdi rat, zemlja mreška, sile
pribiru, rastaču, i dašću, zatežu svekolike strune, to su tokovi
energija, dobrih - zlih, zlih - dobrih! Talasi!... Ogromni talasi,
utihnuća, utihnuća, potom tutnjava, tutnjava i prasak! To se ne smije i
ne može prenebregnuti! Ovdje buja zlo! Nabralo se! Ne koncentrira se zlo
uvijek tako jako! Ovdje je vrijeme mržnje, ovo nije vrijeme dobrote!
Moraš žudjeti za njegovom krvlju, Bosanac...! I Srbijanac žudi za
tvojom, ta ubio ti je dijete, kuću spalio, zemlju oteo...! Što se ne
opomeneš, o tvrda glavo...?! Mrzi ga, traži ga, ubij ga...! Evo, ja sav
ceptim od bijesa, a ti stojiš i buljiš u mene... To je shema utvrđena
tisuće godina, zašto iskačeš iz te sheme? Razbiću ti grudni koš,
razvaliću njedra tvoje zemlje...! Neka prokulja mržnja i osveta...!
Uzvrati!"
Asim: "Što bi ti bio dobar četni moralista...! Samo znaš šta, ako nas živote sve ne pobiju, nama valja opet s njima živjeti, a ti ode u svoje zemlje i Holandije..." (Woland u Sarajevu)
Poručnik Ben Gannon (o mogućoj budućoj zamjeni ljudskih pilota sa avionima sa umjetnom inteligencijom): "Rat je grozan. On treba biti grozan, i ako prestane biti grozan, šta će nas zaustaviti?"
Pukovnik Terry L. Childers: "Misliš ako pratiš pisana pravila
u ratu da će sve stvari biti u redu? Ljudi umiru, nekada oni su nevini,
ali u ratu nevini ljudi umiru!"
"Izvan državnih zajednica stalno vlada rat svakoga protiv svakoga.
Iz ovoga se vidi da se ljudi, dok žive bez zajedničke vlasti koja bi ih
sve držala u zajedničkom strahu, nalaze u stanju koja se zove rat, i to u
ratu svakoga protiv svakoga (...). U takvom ratu ništa nije nepravedno.
U tom ratu svakoga protiv svakoga ništa ne može biti nepravedno.
Pojmovima pravog i krivog, pravde i nepravde, ovde nema mjesta. Gdje
nema zajedničke vlasti - nema zakona, a gdje nema zakona - nema ni
pravde. U ratu su sila i prevara dvije glavne vrline. (...) Strasti,
koje navode ljude na mir. Strasti, koje čine ljude sklonim miru, jesu
strah od smrti, želja za stvarima koje su potrebne za udoban život i
nada da će ih pribaviti svojom radinošću. A razum predlaže pogodna
načela za mir na temelju kojih se ljudi mogu pridobiti za sporazum. To
su ona načela koja se inače nazivaju „Prirodnim Zakonima.“" (Levijatan)
Nema komentara:
Objavi komentar